Bouwen aan een sterk digitaal fundament

Think

YouBuild bouwt ook online aan visibiliteit en service

Over YouBuild

YouBuild is een van de grootste spelers in de markt van bouwmaterialen en richt zich zowel op professionals als particulieren. Ze bieden een compleet assortiment bouwmaterialen en -oplossingen van de grootste merken. Service en ontzorging staan centraal in alles wat ze doen, zowel in de meer dan 20 verkooppunten als ter plaatse op de werf van de professional.

Objectives

Wanneer je net als YouBuild continu groeit en fysiek uitbreidt, kan je online niet achterblijven. Een nieuwe website was dus een must. In de eerste plaats om maximale persoonlijke service te bieden en klanten te ontzorgen – vooral nu ze uitgegroeid zijn tot een grote groep met 20 verkooppunten. Daarnaast ook om acties, promoties en events gericht per vestiging te communiceren. Op een eenvoudige, snelle en efficiënte manier. 

Afbeelding

Challenges

Een ‘eenvoudige’ opdracht komt zelden zonder de nodige uitdagingen. Een nieuwe website vraagt om een 360°-aanpak waarbij ook andere aspecten moeten worden aangepakt om optimaal te werken. Zowel voor als achter de schermen. Om bezoekers aan te trekken en leads te genereren, was bijvoorbeeld een diepgaande SEO-analyse essentieel. Ook het online beheer van de vele promoties, events en infosessies kon een stuk efficiënter gemaakt worden. 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Build

Geavanceerde automatiseringen en integraties

Approach

Uitdagingen zoals deze pakken we slim en doordacht aan. Mét een uitgebreide strategie, dus. We startten met een grondige SEO-analyse van de bestaande site en rolden daarna een nieuwe SEO-strategie uit. We bepaalden de meest relevante zoekwoorden en stemden de assortimenten daarop af. Vervolgens zorgden we voor wireframes die alle informatie op een duidelijke en gestructureerde manier weergaven. 

De recente rebranding van YouBuild bood ons een helder uitgangspunt voor het webdesign, zo konden we doelgericht werken aan een resultaat dat perfect aansluit bij hun nieuwe identiteit. Dit betekent niet alleen dat de website visueel aantrekkelijk is, maar vooral dat bezoekers er gemakkelijk hun weg vinden en snel de informatie krijgen die ze zoeken. Onze copywriter schreef SEO-vriendelijke content in een tone-of-voice die perfect aansluit bij de nieuwe uitstraling van de site. En we maakten het online bezoekers makkelijker: niet alleen kunnen ze hun dichtstbijzijnde vestiging als favoriet aanduiden, door labels toe te voegen aan blogartikels, kunnen ze ook snel filteren tussen productadvies en andere topics.

Afbeelding
Afbeelding

Tijdens de technische ontwikkeling implementeerden we diverse automatiseringen en integraties. Zo koppelden we een RSS-feed aan Mailchimp, waardoor promoties automatisch in gepersonaliseerde e-mailcampagnes worden opgenomen. Daarnaast creëerden we binnen de website een aparte omgeving voor elke vestiging zodat ze hun eigen specifieke informatie kunnen communiceren, zoals openingsuren, evenementen, nieuws en unieke services. Hierdoor kan elke vestiging voortaan gericht en relevant communiceren met z’n klanten.

Een goed gestructureerde, overzichtelijke website was slechts het begin. Daarna was het cruciaal om ervoor te zorgen dat bezoekers hun weg naar de site zouden vinden. We combineerden SEA en SEO om dit te bereiken, waarbij we de SEO verder optimaliseerden met lokale SEO via Google My Business. Daarnaast zetten we Meta en LinkedIn in om niet alleen merkbekendheid op te bouwen, maar ook om ons assortiment, onze expertise en service onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten. Om de naamsbekendheid van YouBuild verder te vergroten bij de doelgroep, testten we bovendien met succes hun eerste TikTok-campagne. En we gaan door, ook vandaag blijven we de online aanwezigheid verder versterken.

Afbeelding

Play

Cijfers bewijzen groei

De resultaten spreken voor zich: het project maakte impact en zorgde voor mooie cijfers die de groei en progressie duidelijk laten zien:

  • Bounce rate: een daling van 18 % (2022 vs. 2023), wat wijst op relevanter en gerichter verkeer.
  • SEO-succes: organisch verkeer blijft de belangrijkste bron voor de website, gevolgd door SEA en betaalde sociale advertenties.
  • TikTok-campagne: de eerste bewustwordingscampagne op TikTok bereikte 356.864 unieke personen.
  • Engagement: ten opzichte van het jaar ervoor steeg de engagement rate in januari 2024 met 15%.
  • Gemiddelde tijd op pagina: een stijging van 24 %, dit toont de verbeterde relevantie van de content aan.
Afbeelding

Klaar om écht resultaat te boeken?