+44% meer omzet voor deze e-commerce speler!

Think

+44% meer omzet voor deze e-commerce speler!

Hoe haal je het maximum uit je digital marketingbudget?

Maatkastenonline.be is dé webwinkel voor kasten op maat in schrijnwerkerskwaliteit. Met een handige 3D-configurator kunnen klanten hun opbergkasten, dressing of tv-meubels in enkele stappen zelf ontwerpen. Gemakkelijk en gebruiksvriendelijk, horen we je denken. En dat is het ook! Voor Maatkasten Online staat de basis om te groeien er dus, maar uit de lucht komt blijvende groei maar zelden gevallen.

Groeien past nochtans helemaal binnen de ambities van Maatkasten Online. Het grote doel is namelijk meer klanten, meer bestellingen, meer omzet, meer volume en een uitbreiding van de markt (ook buiten ons land). Vrij vertaald: de onlineverkoop van kasten moet omhoog. Organisch, maar zeker ook door performante digital marketing. 

Horen we daar een uitdaging op maat van de digital marketeers van GBL?

+44%
omzetstijging via betalende ads
+17,7%
meer bestellingen via SEA in 2023
-20%
advertentiekost per bestelling (Meta ads)

Intensieve voorbereiding

Maatkasten Online klopte in 2021 bij ons aan met een duidelijk issue: ondanks een hoger digital marketingbudget steeg het aantal verkochte kasten niet mee.

Om een verklaring voor dit probleem te vinden – en een passende oplossing te kunnen voorstellen – zijn we in eerste instantie gestart met een grondige voorbereidende audit. Die omvatte onder meer:

  • een grondige analyse van de doelgroep en hun zoekgedrag
  • een analyse van de mogelijke SEO-optimalisaties
  • een analyse van het gebruikersgedrag op de website zelf
  • een analyse van de huidige digital marketingcampagnes

De conclusies van deze audit presenteerden we vervolgens aan de klant. Overtuigd van onze expertise en onze aanpak gaf Maatkasten Online ons uiteindelijk het vertrouwen om de samenwerking te starten.

Afbeelding

Build

Online marketing, SEA, crosschannel marketing, online advertising, conversion rate optimization

Onderbouwd online communicatieplan

De voorbereidende audit vormde de basis voor de verdere uitwerking van het plan van aanpak, volgens een nieuwe structuur en met heel wat learnings erin verwerkt. 

Op basis van de doorgedreven analyse van de digital marketing efforts van Maatkasten Online (over de verschillende advertentiekanalen heen), deden we aanbevelingen om de conversie te verhogen. De data die we verzamelden over de gebruikers (en hun gedrag) vormden dan weer de basis om via segmentatie gerichter te kunnen adverteren over de verschillende kanalen heen. Ook de advertentieboodschappen werden geoptimaliseerd. 

Buikgevoel kwam hier niet aan te pas. Wel onze diepgaande kennis van de verschillende hierarchy of effects models In dit geval gebruiken we de consumer decision loop van McKinsey om onze marketing tactics op te plotten

Louise Devos
Project Manager
Afbeelding

Omnichannel marketing

Om de verkoop van kasten op te kunnen schalen kreeg de vorige marketingpartner een hoger digital marketingbudget ter beschikking. Dat leidde echter niet tot extra bestellingen of omzet. Het moest dus gerichter en performanter. 

Bij de start van onze samenwerking met Maatkasten Online gingen we verder met hetzelfde budget, maar wij slaagden er wel in om veel betere resultaten te boeken. Enerzijds dankzij efficiënte omnichannel marketing, anderzijds door een heel nauwe samenwerking met Maatkasten Online.

De weg naar meer omzet loopt vandaag via een mix van kanalen:

  • Inspirationele content via Pinterest (zowel organisch als adverterend)
  • Brand awareness, retargeting en communicatie over acties/campagnes via Facebook
  • SEA-campagnes via Google advertising
  • Aantrekkelijke bannercampagnes via Instagram, YouTube, Discovery ads en Display ads
  • Een doorgedreven SEO-traject en contentoptimalisatie (organische groei)

Conversion rate optimization

Om de advertenties van Maatkasten Online optimaal te laten renderen, targeten we de juiste doelgroepen en versterken we de boodschappen zowel visueel als tekstueel. We zien de advertenties bovendien niet als eenmalige lucky shots, maar laten via storytelling alle fases uit de customer journey aan bod komen. 

De focus verschuift zo van de merknaam over de USP’s, de producten en de configurator naar testimonials en tips. Dankzij deze opbouwende aanpak vermijden we ad fatigue. We creëren daarnaast ook een sense of urgency. 

Per periode lanceren we dus andere advertenties die lopen voor een bepaald aantal dagen. De advertentieboodschappen uit een flow zijn perfect afgestemd op de verschillende fases van een kortingsactie: 

  • introductie van actie aan potentiële klanten 
  • inspireren 
  • nudgen richting zelf opmeten 
  • voorstelling optie ‘opmeetservice’ 
  • aanvragen van kleurstalen 
  • zelf samenstellen van kast op maat 
  • inspelen op sense of urgency 

De weg naar een maximale conversie – CRO of Conversion Rate Optimization – verloopt ook via A/B-testing, personalization en multivariate testing (MVT). Daarbij onderzoeken we vanuit de UX-principes wat het beste werkt. Tegelijk baseren we ons op het conversion lift model. Dat haalt drempels of afleiding weg, stelt de value proposition scherper en voegt overtuigingskracht toe met het oog op een maximale conversion rate.

Afbeelding
Afbeelding

Play

Netto-omzet uplift van 30,68% in 2023 (versus 2022)

Meer conversies met hogere waarde

De eerste stappen in de optimalisatie van de digital marketing van Maatkasten Online zetten we in september 2021. Eind 2023 bewijzen de cijfers het zwart op wit: de omzet via paid ads heeft de voorbije twee jaar een zeer mooie boost gekregen. Van +16% in 2022 ging het naar +30% in 2023 (samengeteld +44% over de laatste twee jaar). En dat telkens met hetzelfde mediabudget en in een shared effort met de klant, die ook inzet op radio, tv en andere kanalen. 

Het aantal bestellingen ging ook omhoog met 17,6%, de gemiddelde bestelwaarde volgde dezelfde opwaartse beweging. Er waren dus niet alleen meer conversies, ze hadden ook een hogere waarde. 

Wat we bovenal onthouden uit dit groeiverhaal is dat we met een gelijk advertentiebudget meer en meer resultaten halen. Voor de Meta ads ging de efficiëntie omhoog, want de advertentiekost per bestelling is bijvoorbeeld al met 20% gedaald.

Nog meer resultaten:

  • +64% return on ad spend voor Google ads 
  • 107% meer bestellingen via Pinterest (met zelfde mediabudget) 
  • 80% betere mobile conversion rate (kleurstalen aanvragen en opmeetservice) 

Samen blijven groeien

Doorheen de jaren zijn we continu blijven optimaliseren door het spotten van nieuwe opportuniteiten, het testen van nieuwe tactics en het blijven innoveren en optimaliseren. Tot tevredenheid van de klant:

Met de snelle resultaten heeft GBL ons overtuigd dat hun onlinemarketingaanpak de juiste is. We hebben dan ook vertrouwen in de verdere transparante en proactieve samenwerking. Het dashboard en de maandelijkse evaluatiemeetings zijn bovendien handig om de resultaten op te volgen en bij te sturen waar nodig. Dit alles garandeert ons dat ons mediabudget vandaag veel efficiënter dan vroeger wordt ingezet.

Je verkoop online een boost geven met een uitgekiende digitale marketingstrategie? Let’s talk digital!