Zwitserse precisie met lokale touch: GBL bereidt recept op maat voor Franke
Diensten
Think
Franke is een internationaal bedrijf dat oplossingen biedt voor in de keuken. Denk aan spoelbakken, keukenkranen en dampkappen. Daarnaast zijn er ook foodservicesystemen voor grootkeukens en koffiemachines.
Twintig jaar geleden klopte Franke voor het eerst bij GBL aan voor hun catalogus. Tien jaar geleden kwam daar onlinemarketing bij. Sindsdien wordt onze afdeling Digital door Franke ingeschakeld voor het creëren van content en het online promoten van de Home Solutions.
Onze grootste taak? De oplossingen van Franke maximale online visibiliteit geven in België. De ingrediënten daarvoor zijn doeltreffende SEO, sterke contentmarketing en social advertising met impact. Het recept kruiden we af met een stevige portie lokale touch.
Doelstellingen
De hoofdzetel van Franke ligt in het Zwitserse Hergiswil. Het is ook daar – aan de oevers van het Vierwoudstrekenmeer en met zicht op de Alpen – dat de wereldwijde communicatiestrategie wordt uitgezet. De afdeling in België krijgt zo campagnes, advertenties en visuals aangereikt. Alleen kunnen die hier niet altijd gebruikt worden. Enerzijds omdat niet alles in het aanbod van België zit, anderzijds omdat de corporatecommunicatie niet altijd is afgestemd op de lokale markt.
Voor die lokale touch zorgen wij! Zowel op het vlak van content als op het vlak van topics voor de socialmediaposts. Wij kennen de lokale trends, leggen de juiste nuances in Nederlands en Frans en na tien jaar weten we ook wat het beste werkt op de Belgische markt.
Vaak krijgen we de ingrediënten aangeleverd vanuit het hoofdkwartier, maar om een lokaal toepasbaar eindresultaat uit de spreekwoordelijke kraan te laten stromen, leeft ons team van digital marketeers en copywriters zich wel grondig uit in de keuken.

Build
Van global naar local
Ongeacht het land waarin een spoelbak, keukenkraan of dampkap wordt geplaatst, blijven hun look en eigenschappen dezelfde. Wat wel verschilt is de manier waarop ze in de kijker worden gezet. Met andere woorden: een Belgische gebruiker wil niet hetzelfde lezen of zien als pakweg een Amerikaanse, Mexicaanse of Chinese.
That’s where we come in… Doordat we dichter bij de bron zitten, kunnen we de input van corporate een lokale touch geven. We genereren posts op Facebook, Instagram en Pinterest met een lokale insteek. We maken ook eigen reels, organiseren lokale giveawayacties en zetten in op user generated content. En we hebben als eerste land een handige keukenquiz ontwikkeld.
Het doel is altijd drievoudig: inspireren, informeren en activeren. Daarom is de call-to-action een sleutelelement van elke – organische of betalende – post. Dat kan het downloaden van het Franke inspiratiemagazine zijn, het openen van de dealer locator of het aanvragen van informatie.

SEO en contentcreatie
Een goede post of advertentie op social media herken je aan de hoeveelheid interacties. Dat is meetbaar aan het aantal weergaves, maar ook aan het aantal doorkliks naar de website van Franke België. Traffic naar de website moet uiteraard ook nog via andere kanalen komen. Een goede vindbaarheid in Google is daarbij cruciaal.
Voor Franke zetten we op dat vlak de grote middelen in:
- SEF-checks. Dit zijn technische analyses waarbij een tool (Siteguru) de website crawlt en nagaat of er technische optimalisatiemogelijkheden of eventuele errors zijn. Door dat elke week te doen, spelen we kort op de bal.
- Keyword research. Voor zowel Nederlands als Frans brachten we de relevante zoektermen in kaart en linkten we ze vervolgens aan de respectievelijke pagina’s van de website (keyword mapping). De positie van de zoekwoorden volgen we continu via de rank tracking tool AWR Cloud.
- Contentcreatie. Op basis van de meest recente rankingdata bepalen we elke maand proactief welke content we moeten optimaliseren en rond welke topics we nieuwe content kunnen creëren. Onze copywriter schrijft zo één nieuwe blog per maand en bijkomende SEO-copy voor categoriepagina’s op de website.

Play

Mooie vooruitgang
Zowel op het vlak van SEO als van de communicatiestrategie zijn we afhankelijk van Franke global. Het krijgen van goedkeuring voor technische aanpassingen of extra pagina’s is dus soms een uitdaging. Toch hebben we de voorbije jaren een mooie vooruitgang geboekt voor deze klant. Op ons aangeven werd bijvoorbeeld een blogsectie ontwikkeld voor alle taalversies van de website.
We zorgen er bovenal voor dat Franke online een stuk zichtbaarder is. In 2023 kwamen er niet minder dan 444 volgers op Instagram bij. Goede content maar zeker ook aantrekkelijke reels boosten het bereik. In het bijzonder als we er een giveaway aan koppelen. Een van onze reels (uit oktober 2023) haalde zo 260.000 views, 681 likes en 243 reacties. Ook een chocolademelkreel in december bleek een schot in de roos op het vlak van engagement.
Of hoe we met onze lokale touch – en een beperkt mediabudget – duidelijk een verschil maken ten opzichte van de corporate content…